#Touran MakeOver

Morten Soelberg

 

 

         

Motor til venstre har nu gået 396.600km og er begyndt at vise små svaghedstegn, så nu må motor til højre overtage jobbet, den har gået 140.500km

Touran Jagt i Tyskland

Så kom tiden hvor vi her i familien skulle tage beslutningen, om hvorvidt vores gamle Touran fra 2004 skulle forlade os, eller om den skulle igennem en total Makeover.

Beslutningen om, hvad der skulle ske’ var faktisk ret nem, dels fordi salgs prisen for en Touran med knap 400.000km på bagen i dagens Danmark er meget meget lav :-/ og dels er budget der ikke til at kunne købe noget tilsvarende nyere på samme udstyrs niveau.

Hermed er projektet #Touran Makeover sat i søen… J

Jagten på en #DonorCar gik i gang på div. Hjemmesider, og også muligheden for, kun at finde motor og gearkasse blev vendt, denne mulighed syntes jeg først var måske en smule dyr, men også at finde de to dele som havde ca. de samme km, og også passede sammen var meget svært.

Vi besluttede os for at finde en Touran, en hel bil som donorbil, og her kunne en skadet Touran med en kvast bagende jo være fin at få fat i, men men… de der skadet biler er som også svære at få fat i, man skal nærmest ligge på lur på nettet for at fange én J, og for at det ikke skal være løgn så koster de næsten det samme som én uden skade, syntes jeg.

I processen hvor bilen skulle vælges besluttede vi os for at finde en Touran med automat gear (DSG), vi har her i familien haft perioder med nogle rygproblemer, og da vi kører mellem 25-30.000km årligt, så vi syntes at det kunne være dejligt at slippe for at trampe på den koblingspedal hele tiden… her kom jeg jo så en del mere på arbejde ”kan men lave en Touran med man. Gear om til én med automatgear”??

Det skal da komme an på en prøve J

 

 

 

Efter et par uger på nettet blev to Touran’er udvalgt i Tyskland, den ene i Düsseldorf og den anden hos en forhandler 50km SV for Hamburg hos www.autohus.de

Bilen i Düsseldorf var noget slidt i kabinen, så den ville jeg ikke have med hjem. Jeg vendte næsen mod nord igen og kørte til Bockel mellem Bremen og Hamburg.

Men dagen var ved at være brugt, for ikke at sige, det var jeg også… 1000km bag rattet så trænger man til en Schnitzel mit Alles J

Jeg nåde dog lige derind inden lukketid, kom ind fik nøglen og fandt bilen. Men nu var det også næsten mørkt, så jeg bestemte mig for at finde et sted at spise og sove.

Her kunne en af pigerne ved disken også hjælpe, hun kendte jo området, og ringede lige hurtigt til et hotel i nærheden, og det var kun 1,5km fra forhandleren, nemmere kunne det da ikke være så nu skulle der spises.

  

 

http://www.niedersachsenhof.de/ hed stedet hvor jeg overnattede, det var bare et fint sted til en ok pris, jeg måtte for aftensmad med et par pilsner, overnatning med morgenmad og en kande kaffe til hjemturen betale 88€ ca.660kr.

Efter morgenmaden skulle der handles bil, så ud til forhandleren igen…

Hmm… men først skulle der lige tøs en noget frosset Rexton (UDEN oliefyr) op… der var 5-6 minus grader J

Lige her lidt info om vogntoget jeg brugte til transporten, Rexton’en er da så ligeglad med hvad der er bagefter 2,7L D, 163hk og et moment som en ret stor Volvo lastbil, og må slæbe 3500kg. med bremser.

Bilen her har fuld læderkabine og alt i el, så en køremaskine af rang, hatten af for den, og 1000 tak for lån søster J

Traileren har jeg lejet hos Kongeå trailercenter, den har en total vægt på 3000kg. Og lasteevne på 2475kg.

Kongeå tager 500kr. i leje for en weekend.   

Jeg var hos forhandleren lige da de skubbede porten op.

 

Her har de biler så laaangt øjet rækker… J

”min” donorbil er nr.2 i højre række, huset helt til højre i billedet er der man henvender sig.

I alle biler her på pladsen har firmaet monteret en GPS tracker, så når man kommer til disken med de søde piger og siger at du har fundet en bil på nettet, og at den har nr.xxxx, så kikker de lige på PC skærmen, trykker print, og du stå med et kort over pladsen, med række nr. og rimelig nøjagtig placering af bilen du vil se på.

Her et billede af disken man henvender sig ved for at få info om bilens placering, og får også her udleveret nøgler, når de har fået ens kørekort i depositum.

Det hele er en smule ”gør det selv” i starten, for der gå ikke i første omgang en sælger med ud til bilen, det styrer man selv.

 

 

 

Her kommer et par billeder hvor jeg er ved at tø’ Touran’en op, og går den igennem, en prøvetur foregår i første omgang inde på pladsen.

Den var faktisk nem at starte, men jeg havde den jo faktisk også lige startet aftenen før.

Men kold var den.

  

 

Hvis man vil prøve bilen uden for områder må man ind og have en sælger med ud og køre.

 

I glasburene her på billedet sidder alle sælgerne, her går man bare ind til én af dem når der er ledigt, og så handles der.

 

  

Når man så er blevet enige om prisen (der var bare IKKE meget at komme efter vil jeg lige sige) bliver man henvist til ”Der Kasse” hvor man betaler bilen.

Når nummeret man får udleveret af sælgeren kommer op på skærmen. Så går man bare om til damen bag glasskærmen (til venstre i billedet)

Betalingen kan gøres med kontanter og kreditkort, her skal man lige huske at der kan være max beløb på Visa og Master Card. Jeg betalte med Master Card. 

Her lige en note til betalingen… de tager et gebyrer på 3% af hele købsbeløbet over 500€ når der betales med kort, så hvis man vil spare en smule, så tag kontanter med.

PC’en i højre side af billedet er én af de man frit kan benytte, hvis man vil kikke efter en anden bil de har på nettet, der er også gratis kaffe.

 

Nu skulle der læsses en ny indkøbt Touran på autotraileren, her bliver man efter betalingen henvist til at kører til ”udleverings porten”, her går man ind i skuret med sine papirer og købsbevis på bilen.

Bilen står jo selvfølgelig klar, de har monteret radioen og fjernet GPS senderen som jeg nævnte tideliger.

 

 

Uden for porten er der en ”vendeplads”, hvor der er plads til at få evt. biler læsset på autotrailerne.

Traileren fra Kongeå var her til mit gøremål perfekt, ramperne trækkes nemt ud, og i bag enden på traileren er der to støtteben der forhindre traileren i at vippe helt ned med bagenden når man kører op på den.

 

Støttebenet kan lige anes herover ved bagenden af traileren.

Herunder et par læsse billeder.

Jeg havde fire spændestropper med hjemmefra, som jeg fastgjorde i hvert hjørne på bilen og traileren, det virkede rigtig fint.

 

Så er det bare med at komme hjemad… J

Fed udsigt i bakspejlet J

Og sidespejlet J

 

Kielerkanalen ved solnedgang…

(Der var jo lige en varevogn der skulle blande sig :-/)

 

Så… endelig efter godt 40 timer ”on the Road” hjemme i garagen, hvor det nye familiemedlem skal tøs op i en varm garage.

 

 

 

Afmontering af motor og gearkasse på 08’eren

Efter lige at have sundet mig et par dage, hvor jeg også fik planlagt, hvordan jeg skulle gribe projektet videre an… først step var jo selvfølgelig at få motor og DSG’en ud af 08’eren.

Dog bestilte jeg nogle prøvenummer på skat.dk, så vi lige kunne få kørt et par dage i vognen inden den skulle strippes.

 

 

Herunder lidt forskellige fotos fra afmonteringen, her er jo ikke så meget at berette, der skal jo bare skilles noget bil ad.

 

Hmm… fronten af en Touran, det tager nu ikke så lang tid.

Hertil skal lige noteres, at jeg i de dage vi kunne kører i bilen på prøvenummer var jeg lige forbi værkstedet for at få tappet klimaet for kølevæske da fronten skal afmonteres.

 

Det er dejligt når der er godt med plads at arbejde på… J

Alle stik bliver mærket op med et lille stykke tape, hvor jeg skriver placering, denne BKD motor er faktisk identisk med min gamle AVZ motor mht. stik.

Så blev det tid til at krane motor og sagerne ud, der skulle lige lidt stropper til for at det ikke kentrede nå boltene røg af.

 

 

Touran føler sig tom... :-/

 

Så, er den "nye" motor klar til at få lavet T-rems service inden den skal sættes i igen.

 

 

Inden afmontering af motor og gearkasse i 04’eren begynder har jeg også i 08’eren afmonteret delene der hører sammen med motoren, dvs. motorstyring, instrumentet hvor startspærren jo også sidder i Touran’en… her kommer km tallet jo også til at passe sammen med motorstyringen.

Jeg valgt her også at bytte rat elektronik, slæbering, tændingslås, viske og blinkearme ud med de jeg havde i 04’eren, dette var for at undgå problemer med enheder der ikke ville arbejde sammen.

 

 

 

 

Herover alle delene klar til montage når den tid kommer… på billedet er også de stik der skal bruges til DSG gearkassen, gearskifteren og W-kontakten (vinterprogrammet der sænker motor omd. når det det er glat)

Jeg valgte at klippe de tre stik med ca. 15cm org. Ledning ud af hele ledningsnetter på 08’eren da det ville tage oceaner af tid at klippe det hele ud som skulle bruges.

Efterfølgende har jeg selv lavet ledningsnet til de tre enheder, det var meget tidsbesparende.

Klar til montage med de org. Stik.

 

 

Afmontering af motor og gearkasse på 04’eren

 

Så er det tid til at afmonterer motor og gearkassen i 04’eren, her er fremgangsmåden jo meget lig det jeg lige har lavet på 08’eren, så herunder vil jeg nøjes med at vise et par billeder fra processen med et par små kommentarer.

 

En'

To'

Tre'

Og ud med det… J

Og igen vil jeg lige sige tak for go’ og tro tjeneste til AZV’ motoren og GNE den 6 trins man. Gearkasse som herover står til venstre i billedet.

 

Næste step i projektet er klargøring af kabinen, dvs. ombygning af gearskift fra man. Til DSG skifteren, og også bremse og koblingspedalerne skal ud da der jo skal monteres bremsepedalen der passer til automatgearet.

 

… faktisk en del der skal pilles fra hinanden

... nej, det brune på bunden er ikke rust ;-)

 

Også oppe under bilen… gearskiftet skal afmonteres nedenfra og så skal DSG skifteren monteres nedenfra og op gennem hullet, det sidder fire gevindtappe på skiftekonsollen der skal skrues fast med møtrikker oppefra, inde i kabinen.

Pedal ombygning er faktisk også en omfattende operation, koblingspedalen ved manuel gear er jo hydraulisk, så her skal der også afmonteres en del, herunder et par lidt utydeligt billeder fra pedalombygningen.

 

Her hullet hvor koblings pedalen har siddet, i 08’eren var der samme sted en gummitylle og isoleringsmåtte der lige passede over i 04’eren, så det ser 100% org. ud.

 

Bremsepedalen herunder var faktisk meget bøvlet at skifte med plastklips inde i pedalarmen der låser pinden fast der kommer fra bremseforstærkeren, og den rustfrie konsol skulle også løsnes for at få det hele rigtig på plads

 

Det nederste, lidt aflange hul forrest på den rustfrie konsol er til bremselyskontakten, denne skal skiftes ved hver afmontering da der er en form for selvjustering af kontakten når den monteres, lyder jo lidt vildt at der skal en ny på hver gang den har være afmonteret… men til 130kr. hos Vw er det ikke det der vælter budgettet J

 

 

Herunder det færdige resultat af pedalombygningen… ”den har da altid været med DSG, har den ikke ??” J

Sidste step i klargøringen af 04’eren til montering af den nye motor & gearkasse, er udskiftning af de indvendige vangespidser, sådan at FL fronten kan monteres rigtigt.

Her skal der bores nogle punktsvejsninger ud på begge biler, vange spidserne kan ikke købes som en løs ny del, så enden er det ud til huggeren, eller som her har jeg jo min egen #Donor Car

 

Herunder vises hurtigt, hvordan jeg løste opgaven…

 

04’eren inden…

 

På denne måde har man hullerne til at punktsvejse de ”nye” spidser på i…

Jeg satte hele køleaggregatet på for at kunne få den rette vinkel, og højde på vangespidserne inden svejsning.

Sådan… grundet og klar til at blive sealet i samlingen.

 

 

Montering af 08’er motor, DSG & fronten.

 

Inden montering af motor skal der laves et tandrems service, det er en del lettere når motoren nu står frit på gulvet.

Delene har jeg fået hjem fra www.ichwillautoteile.de hvor jeg altid køber dele og olie når jeg skal lave service.

Alle ruller skiftes og selvfølgelig også vandpumpen…

Vandpumpen er for resten en ombytnings del, denne sendte jeg tilbage til IWA.de og de refunderede 30€ til min konto, fin og rigtig go’ service fra dem.

 

Så er det tid til at få samlet det hele igen, alt er klar, og der er jo lige ud af landevejen så ikke så meget skriveri… billeder siger jo også en del.

 

… godt at jeg huskede at mærke alle stik op under afmontering, man kan nemt rende vildt i det når der er gået nogle dage mellem af og påmontering.

Jeg har nogle lange bolte som jeg bruger når fronten evt. skal løsnes ved eks. tandrems skift, herved kan hele frontagregatet "svæve" et stykke ude i det fri...

 

 

Forskærme og hjelm skal jo også lige monteres og justeres… på dette tidspunkt har vi ikke besluttet at bilen allerede skulle males, denne beslutning blev dog ændret efter en uges tid :)

Jo, det ligner jo 08’eren jeg hentede i Tyskland, men det er min gamle 04’er der nu er to farvede…

 

 

 

Afgang til maleren ;)

Ja som skrevet tideliger, så gik det jo ikke mange dage før at vi ændrede planerne mht. hvornår bilen skulle males. I starten havde vi besluttet at der skulle gå en måned eller to inden bilen skulle males, men nej, nu var vi godt i gang, så efter en uges tid røg Touran’en i garagen igen, jeg fik dog lige kørt nogle hunderede km for lige at teste motor og DSG’en en smule.

Jeg har valgt ikke at beskrive en hulens masse om hvordan man afmonterer en Touran til maler, jeg inviterede sådan set bare maleren hjem, for at få snakket om hvordan han helst ville modtage bilen.

Touran skulle have en helt anden farve så naturligvis skulle den males indv. i alle døre og motorrum, jeg besluttede mig for at bruge dørene fra 08’eren, de er i noget beder stand end mine gamle døre fra 04’eren.

I de ”nye” døre ville jeg prøve et forsøge på at dæmpe dørpladerne indv. for resonans og vibrationer, ikke fordi at jeg har et super anlæg, med mega højtaler i dørene, men for at se/høre om der var/er en forskel når man beklæder dørene med butyl gummi indv.

Jeg købte en kasse dørdæmpning hos Thansen, hvor der var 4 stk. 90x30cm dæmpningsmåtter med folie på ydersiden.

Herunder et par billeder af resultatet.

 

Det er meget nemt at arbejde med, der kan klippes i det med en saks, hvis der som her er vanger i dørene.

Butyl gummiet er 1,8mm tykt, pris ved køb 299kr. på tilbud, normal pris er 349kr.

De fire stykker kan ikke 100% dække dørpladerne i alle døre, men det her er fint til mit behov.

Der er tydelig hørebar forskel på lyden når man banker på en dør med dæmpning og en uden dæmpning.

Mht. afmontering så ses det herover at alle døre er helt tomme, det er som egentlig det værste, alle døre og klapper er lige sat løst på, så maleren nemt kunne tage dem af og male i dørrammene.

Frontruden er skåret ud, den var revnet i forvejen, der skal jo males helt ind i ruderammen.

Bag 04’eren ses lige resterne af 08’eren, der er kun et skrog tilbage.

Traileren her er fra Shell, med det der af afmonteret på Touran’en kunne det godt forsvares vægtmæssig ;)

Her aflæsning hos maleren…

Lige de sidste billeder med noget af den sorte farve…

 

Den nye farve… ;)

 

Endelig efter en go’ uges tid har jeg bilen hjemme igen, og må da indrømme, der har da været nogle nervøse tanker om det nu er den rigtige farve…

Men farve er en org. Vw farve, den kan fås på de nye modeller… eks. Touran fra 2010 ->

Farven hedder Toffee Brown Metalic.

Et billede jeg tog af vanddråber på motorhjelmen ;-)

 

Men nu skal den samles, og her er der ikke så ævl fra min side, har heller ikke taget vildt mange billeder.

Herunder dog et lille udpluk fra monteringen…

 Uha hvor det går…

Grillen er en org. Highline købt ved en hugger i Tyskland, den havde heldigvis huller til P-sensorerne

Underdelen på for kofangeren er også skiftet, og der er skiftet lister på døre og for kofanger, også her til Highline lister med krom.

Så kom vi endelig til vejs ende i projekt #touran #makeover… håber at det har været sjovt at følge med i forvanlingen.

 

Hermed er 3. Generationers Touran færdig.

Grundmodel en 2004 – T1

Front fra en 2008 – T2

Farven 2010 – T3

Slutteligt hermed en kæmpe tak til følgende gutter:

Lars Bo for hjælp med ledningsnet til lygter m.m. som altid et par hyggelige garageaftner.

Brian for hjælpen med justering af de nye døre og rudeskift, du ka' bare det der :)

Og ikke at forglemme maler Ivan... Kanon godt arbejde.

... og forresten kæmpe stor tak til min dejlige kone Susan fordi jeg måtte bo i garagen i to måneder ;-*

 

The End…

Tak for interessen på www.vw-touran.dk